Meterstanden
Uw energieleverancier heeft de taak om jaarlijks uw meterstanden van elektriciteit en/of gas bij u op te vragen. Ook bij het verhuizen of het overstappen vraagt de leverancier de standen op. Als u een slimme meter heeft worden deze standen uitgelezen door uw energieleverancier.
Als netbeheerder in de regio Westland en Midden-Delfland is Westland Infra verantwoordelijk voor de plaatsing, het beheer en het onderhoud van de gas- en/of elektriciteitsmeter in uw woning of bedrijf. Om de juiste werking van een meter te garanderen zijn wij wettelijk verplicht bij conventionele meters één keer in de drie jaar handmatig de meterstanden op te nemen.
Bij een slimme meter zien wij op afstand of deze het nog goed doet. Als er een storing optreedt waarvoor wij langs moeten komen, dan nemen wij contact met u op.
Belangrijke informatie: Nieuwe wetgeving voor het langer bewaren van uw meterstanden
Belangrijk om te weten:
- Onze meteropnemer herkent u aan zijn bedrijfskleding en voertuig;
- Op uw verzoek kan hij zich legitimeren;
- U ontvangt van tevoren een brief dat de meteropnemer bij u langskomt;
- De opgenomen meterstanden dienen ter controle van de meetinrichting en niet voor het maken van de jaarrekening van de energieleverancier.
Als u in dezelfde periode ook een verzoek ontvangt van uw energieleverancier voor het doorgeven van uw meterstanden, geeft u die dan aan hen door. Deze standen worden gebruikt voor het berekenen van de jaarrekening.
Schakeltijden dag- en nachttarief
Het standaard- of dagtarief is van toepassing:
- Van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 23.00 uur.
Het verlaagd- of nachttarief is op de volgende momenten van toepassing:
- Van maandag tot en met donderdag tussen 23.00 en 07.00 uur.
- In het weekend van vrijdagavond 23.00 tot maandagochtend 07.00 uur.
- Op de officiële feestdagen: Nieuwjaarsdag, Tweede Paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag, Eerste Kerstdag en Tweede Kerstdag.