U bent hier: Home / Grootzakelijk / Netcapaciteit / Maatschappelijk prioriteren
Bedrijven, instellingen en ondernemers met een maatschappelijke functie komen vanaf 1 oktober 2024 in aanmerking voor een hogere positie op een wachtlijst voor transportcapaciteit. Dat geldt ook voor partijen die een bijdrage kunnen leveren aan het verminderen van congestie, de zogenaamde βcongestieverzachtersβ.
Door congestieproblemen op het elektriciteitsnet ontstaan soms situaties die maatschappelijk ongewenst zijn, zoals wanneer een ziekenhuis geen transportcapaciteit kan krijgen omdat andere organisaties eerder hun aanvraag hebben ingediend. Om dit te beperken, heeft de overheid richtlijnen opgesteld onder de naam maatschappelijk prioriteren.
Door een wachtlijst maatschappelijk te prioriteren, kunnen sommige klanten een hogere positie op de lijst krijgen. Dit zijn klanten met een maatschappelijke functie of klanten die netcongestie kunnen verlichten. Als uw organisatie binnen deze maatschappelijke kaders valt, krijgt u voorrang op andere partijen en stijgt u op de wachtlijst.
Maatschappelijk prioriteren wordt pas relevant wanneer er daadwerkelijk transportcapaciteit te verdelen is. Wanneer een klant bovenaan de wachtlijst staat, betekent dit niet dat er gelijk capaciteit beschikbaar is. Het probleem van te weinig capaciteit op het elektriciteitsnet blijft bestaan. Dit betekent dat een klant niet altijd direct in aanmerking komt voor transportcapaciteit.
Er zijn drie categorieΓ«n klanten die voorrang kunnen krijgen bij de verdeling van transportcapaciteit.
Behoort uw bedrijf tot een van deze categorieΓ«n? Dan kunt u zich in het geval van netcongestie aanmelden voor maatschappelijk prioriteren. U komt alleen in aanmerking als de aangevraagde transportcapaciteit daadwerkelijk wordt gebruikt voor een wettelijke taak. Bijvoorbeeld, de brandweer gebruikt de transportcapaciteit zijn kerntaken als brandweer. Prioriteit geldt niet voor verduurzamingsprojecten van faciliteiten.β―
Invullen
Bekijk de video voor meer informatie over maatschappelijk prioriteren van de
Autoriteit Consument & Markt.
Als klant van Westland Infra helpen wij u graag op weg. Bij een storing belt u het Nationale storingsnummer gas en stroom. Wij kunnen dan gelijk maatregelen nemen.
Toegankelijkheid gereedschappen