Storingen
Storingen stroom of gas
Ik heb geen stroom. Wat moet ik doen?
Doorloopt u het stappenplan geen stroom of gas om te achterhalen wat u het beste kunt doen.
Houdt u uw koelkast zoveel mogelijk dicht in het geval van een stroomstoring. En haalt u de stekkers van gevoelige apparatuur uit het stopcontact.
Ik heb geen gas. Wat moet ik doen?
Doorloopt u het stappenplan geen stroom of gas om te achterhalen wat u het beste kunt doen.
Ik ruik gas. Wat moet ik doen?
- Draai de hoofdkraan van je gasleiding dicht;
- Open deuren en ramen;
- Maak geen vuur en schakel lampen of elektrische apparaten niet aan of uit;
- Bel het nationale storingsnummer: 0800 9009 en waarschuw de buren;
- Wacht buiten op de storingsdienst.
Ik heb problemen met knipperende verlichting en slecht werkende apparatuur.
Heeft u binnen uw hele pand last van knipperende verlichting en slecht werkende apparatuur? Mogelijk wijkt de spanning bij u (teveel) af. Om een goed beeld te krijgen, kunnen we gedurende 5 tot 10 werkdagen een spanningsmeter bij u installeren. Als de spanning binnen de gestelde norm valt, dan brengen wij de kosten bij u in rekening. Als blijkt dat de spanning afwijkt van de norm, dan passen wij deze kosteloos aan.
Druk van het gas is te hoog of te laag.
Neemt u contact op met een erkend installateur. Meet de installateur dat de gasdruk afwijkt van de toegestane waarden? Neemt u dan contact op met het storingsnummer 0800-9009 (gratis).
Voor een erkend installateur kijkt u op de website De echte installateur.
Ik heb een probleem met mijn energiemeter.
Doorloopt u het stappenplan "Er is iets mis met de meter".
Kan een gaslek ervoor zorgen dat ik een hoge energierekening heb?
Als de lekkage in de binnenleiding zit (vanaf de meter tot aan uw apparatuur) registreert uw meter het verlies. Doorgaans lekt er weinig gas weg in een gaslek in huis en heeft dit weinig invloed op uw energierekening.
Wat moet ik doen als de elektriciteit uitvalt na blikseminslag?
Het kan zijn dat de aardlekschakelaar defect geraakt is door de blikseminslag. Of er is ergens in huis apparatuur kapotgegaan. Het kan ook zijn dat er kortsluiting is. Wij adviseren u een erkend installatiebedrijf in te schakelen om uw binneninstallatie te laten controleren en/of repareren.
Mijn boiler warmt niet goed op. Wat moet ik doen?
Neemt u contact op met een erkend installateur of met de verhuurder van uw woning.
Hoe weet ik of een installateur erkend is?
Kijkt u op de website van "Techniek Nederland" en "De echte installateur".
Onderhoud en werkzaamheden
De buren hebben een brief gekregen dat ze tijdelijk geen elektriciteit en/of gas hebben tijdens werkzaamheden, maar ik niet.
Het kan zijn dat wij de stroom bij de buren moeten onderbreken en bij u niet. Niet iedereen in de straat hoeft op dezelfde stroomkabel aangesloten te zijn. Vaak zit er bijvoorbeeld verschil tussen even en oneven nummers of met de overkant van de straat. Twijfelt u nog, neem gerust contact op met ons.
Kunnen werkzaamheden verzet worden?
Helaas kunnen wij de werkzaamheden niet verplaatsen. Het is onmogelijk om een datum te vinden die voor al onze klanten het beste uitkomt. Wij houden zoveel mogelijk rekening met schoolvakanties en feestdagen. We hopen op uw begrip hiervoor.
Hoe lang duurt een onderbreking meestal?
De duur van een onderbreking is afhankelijk van het soort werk, de hoeveelheid en de moeilijkheid van de werkzaamheden. In de aankondigingsbrief staat vaak een indicatie van hoelang de werkzaamheden kunnen duren. Dit kan altijd korter of langer zijn. Ook kan het voorkomen dat u het ene moment wel energie heeft en het volgende moment weer niet tijdens de uitvoer van de werkzaamheden. Uiteraard doen wij ons best om deze zo kort mogelijk te houden.
Moet ik voor de werkzaamheden thuisblijven?
Dit is afhankelijk van het soort werk. In de brief die u heeft ontvangen, staat of u aanwezig moet zijn tijdens de uitvoer van de werkzaamheden.
Hoe word ik op de hoogte gehouden van werkzaamheden?
U ontvangt tijdig van ons een brief met informatie over de ingeplande werkzaamheden. Zo heeft u voldoende tijd om maatregelen te nemen. In sommige situaties moeten we een spoedreparatie uitvoeren. Dit doen we altijd direct. Veiligheid is van groot belang.
Ik ben niet geïnformeerd over de werkzaamheden.
Wij bieden u hiervoor onze excuses aan. Helaas kunnen wij de werkzaamheden niet meer annuleren. Heeft u hier nog vragen over, neemt u dan contact op met onze Klantenservice.
Waarom zijn geplande werkzaamheden nodig?
Onderhoud van het energienet is nodig om storingen te voorkomen en het net veilig te houden. Meestal merkt u hier niets van. Soms is het noodzakelijk om de energievoorziening te onderbreken om veilig onze werkzaamheden uit te voeren. Bij geplande werkzaamheden ontvangt u informatie over welke periode u geen stroom of gas kunt gebruiken.
Waarom vinden de werkzaamheden niet in het weekend of in de nacht plaats?
Ook in het weekend en in de nacht wordt er energie gebruikt. Het is haast onmogelijk om een moment te vinden wat voor iedereen uitkomt. Daarnaast is het voor de openbare veiligheid van belang dat de straatverlichting werkt. En gezien de schaarse capaciteit van monteurs, de grote hoeveelheid werk per jaar en de veiligheid die in het geding komt, voeren wij de werkzaamheden alleen overdag uit.
De onderbreking duurt langer dan in de brief staat. Wat nu?
In de brief staat een indicatie van de duur van de werkzaamheden. Deze kunnen korter of langer duren.
Ziet u dat de werkzaamheden zijn afgelopen en heeft u geen stroom? Controleert u de aardschakelaar in de groepenkast. Staat deze aan en heeft u geen spanning? Neemt u contact op met het storingsnummer 0800-9009.
Ik heb een vraag over de werkzaamheden die plaatsvinden.
U kunt contact opnemen met onze Klantenservice.
Staat er onaangekondigd een monteur voor de deur?
Vraagt u bij een onaangekondigd bezoek altijd om legitimatie. Een monteur van Westland Infra moet zich altijd kunnen legitimeren. Als u twijfelt, belt u dan onze klantenservice op 085 - 0466800 om het bezoek te controleren.
Hoe herken ik een monteur van Westland Infra?
U kunt op de kleding van de monteur altijd het logo van Westland Infra zien. Ook ziet u ons logo op onze rood gekleurde voertuigen. En onze monteur moet zich ten alle tijde kunnen legitimeren.
Waar komt een monteur van Westland Infra voor langs?
Onze monteurs komen bijvoorbeeld voor het wijzigen of het aan- of afsluiten van uw aansluiting van stroom en/of gas. Of het plaatsen van een slimme energiemeter of het oplossen van een storing die in ons net of in de energiemeter zit.
Organiseren jullie noodstroom voor mij?
Helaas zijn een stroomstoring of werkzaamheden aan het net niet te voorkomen. In het geval van geplande werkzaamheden informeren wij u zo tijdig mogelijk, zodat u voorbereidingen kunt treffen. Heeft u écht elektriciteit nodig? Overweegt u dan een aggregaat te laten plaatsen. Dit kan worden gedaan door een erkend installateur. Het is ons als netbeheerder wettelijk niet toegestaan om een aggregaat te plaatsen of om daarin te bemiddelen. Dit is namelijk door onze toezichthouder, Autoriteit Consument & Markt (ACM), aangemerkt als een commerciële dienst en dat mogen wij als publiek bedrijf niet aanbieden.
Waarom heb ik geen stroom bij geplande onderbrekingen?
Vanwege uw veiligheid én die van onze monteurs is het noodzakelijk om, tijdens de werkzaamheden, het elektriciteitsnet spanningsloos te zetten.
Vergoeding en schade
Hoe kan ik de kosten verhalen na schade?
Wat vervelend dat u schade heeft. Bekijkt u of u in aanmerking komt voor een vergoeding. Als u vragen heeft, kunt u natuurlijk contact met ons opnemen.
Wat moet ik doen om een vergoeding voor een storing te krijgen?
U hoeft niets te doen. Als u recht heeft op een vergoeding na een storing ontvangt u bericht van ons. Deze ontvangt u uiterlijk zes weken na de storing.
Heb ik recht op schadevergoeding bij geplande onderbrekingen?
Wij mogen als netbeheerder klanten niet tegemoetkomen in een schadevergoeding voor geplande onderbrekingen. Deze kosten zouden namelijk worden herverdeeld over alle klanten en kunnen in het geval van grote klanten te ver oplopen. De Autoriteit Consument & Markt heeft daarom vastgesteld dat de vergoedingen voor geplande onderbrekingen niet worden vergoed.
Ik had geen stroom en/of geen gas tijdens een storing. Wanneer heb ik recht op een vergoeding?
Doorloopt u het stappenplan om te controleren of u in aanmerking komt voor een vergoeding.
Ik heb de vergoeding voor een storing nog niet ontvangen.
Neemt u contact op met onze Klantenservice.
Volgens mij heb ik recht op een vergoeding na een storing. Ik heb geen brief ontvangen, wat moet ik doen?
Neemt u het stappenplan Ik heb een schade door om te kijken of u in aanmerking komt voor een vergoeding.
Ik heb schade na een stroomstoring. Wat kan ik doen?
Wat vervelend dat u schade heeft. Wij adviseren u eerst het stappenplan te doorlopen om te controleren of u in aanmerking komt voor een vergoeding. Natuurlijk kunt u ook ons schadeformulier indienen.