Aansluitingen
Informatie over mijn aansluiting
Wat is mijn zekeringswaarde of capaciteit van de aansluiting?
Uw zekeringswaarde, ook wel capaciteit van de aansluiting genoemd, kunt u bij ons opvragen. Neemt u contact met ons op. Wij vragen om uw meternummer houdt u deze bij de hand.
Wat is mijn EAN-code?
De EAN-code van uw aansluiting is een uniek registratienummer. Deze kunt u vinden op www.eancodeboek.nl door uw adresgegevens in te toetsen.
Wat zijn de jaarlijkse kosten van mijn aansluiting?
De jaarlijkse kosten van uw aansluiting zijn opgebouwd uit de volgende onderdelen:
- Periodieke aansluitvergoeding;
- Vastrecht (transportonafhankelijk tarief);
- Capaciteitstarief (transportafhankelijk tarief);
- Meterhuur (alleen voor kleinverbruik)
Voor klanten in de categorie kleinverbruik (gedeelte Thuis op onze website) brengt de energieleverancier deze kosten in rekening.
Bekijk onze huidige tarieven voor kleinverbruik.
Voor klanten in de categorie grootverbruik (gedeelte Zakelijk op onze website) brengt Westland Infra de kosten in rekening. De meterhuur wordt door uw meetbedrijf in rekening gebracht.
Bekijk onze huidige tarieven voor grootverbruik.
Waarvoor is Westland Infra verantwoordelijk wat de aansluiting betreft?
Westland Infra is verantwoordelijk voor de aanleg of aanpassing van kabels en leidingen en uw aansluiting tot en met de meter. De groepenkast in de meterkast behoort bij de binneninstallatie en is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de woning of het pand.
Ik weet niet wie mijn netbeheerder is
Door het invoeren van uw adresgegevens op www.eancodeboek.nl kunt u uw netbeheerder vinden.
Wie is mijn energieleverancier?
Zoekt u de energierekening van uw leverancier op voor hun contactgegevens. Aan hen betaalt u uw stroom en gas. Komt u er niet uit, neemt u dan contact met ons op.
Aansluiting aanvragen of aanpassen
Ik wil een nieuwe aansluiting.
Kijkt u voor meer informatie op onze pagina over een nieuwe aansluiting. Wilt u een vrijblijvende offerte opvragen, gaat u dan naar www.mijnaansluiting.nl en start een aanvraag.
Welke kosten komen bij een nieuwe aansluiting kijken?
U krijgt te maken met eenmalige kosten voor het maken van een nieuwe aansluiting. Bekijk de kosten voor een nieuwe aansluiting.
Daarnaast worden er vaste kosten via de nota van uw energieleverancier in rekening gebracht. Deze worden verwerkt in uw termijnbedrag. Bekijk de vaste tarieven.
Is mijn meterkast veilig en wat zijn de eisen?
Bij onveilige installaties van gas en elektriciteit kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Een veilige meterkast is belangrijk, daarom zijn er wettelijke eisen gesteld.
Werk altijd met een erkend installateur, zij zijn op de hoogte van alle eisen. Bekijk de eisen aan een meterkast.
Ik wil gasloos gaan koken. Heb ik dan een andere aansluiting nodig?
Dit is afhankelijk van de elektrische kookplaat die u wilt aanschaffen en uw huidige aansluiting. Mogelijk kan de verkoper al aangeven welke aansluiting nodig is? Ook kunt u een installateur om raad vragen.
Twijfelt u aan de grootte van uw aansluiting? Neemt u dan contact met ons op.
Ik wil van het gas af.
Laat u goed informeren over de mogelijkheden en de nodige aanpassingen. Meer informatie vindt u in onze informatie over “Aardgasloos wonen”.
Moet ik me voorbereiden voor een aanpassing aan de aansluiting?
We verzoeken u vriendelijk uw meterkast toegankelijk te maken voor onze monteur(s). Dit is nodig om uw aansluiting aan te passen.
Ik vermoed dat de aangegeven capaciteit van de aansluiting niet klopt.
Neemt u contact op met onze klantenservice.
Afsluiten & Aansluiten
Ik heb een brief ontvangen met als onderwerp ‘Voorkom afsluiting van elektriciteit’. Wat betekent dit?
Op het in de brief genoemde adres is geen energieleverancier bekend. Wij verzoeken u zo spoedig mogelijk een leverancier te zoeken en zich te melden bij ons. Zo voorkomt u afsluiting van energie en de daarbij behorende kosten. Met vragen kunt u altijd contact met ons opnemen.
Wat kost heraansluiting?
De kosten en meer informatie vindt u op de pagina over af- en aansluiten.
Ik wil elektriciteit en/of gas weer laten inschakelen. Wat moet ik doen?
Om elektriciteit en/of gas weer in te schakelen, is een energieleverancier nodig op het betreffende adres. Heeft uw energieleverancier zich gemeld, neemt u dan contact op met ons.
Meer informatie over aansluiten vindt u op deze pagina.
Ik wil energiefraude melden.
Het illegaal afnemen van elektriciteit en/of gas kan tot zeer gevaarlijke situaties leiden. Elektrocutie, brand, koolmonoxidevergiftiging en kooldioxideverstikking zijn enkele voorbeelden van de risico’s bij energiediefstal. Vermoedt u energiediefstal of hebt u misbruik van installaties ontdekt? Wij verzoeken u hiervan melding te maken door contact op te nemen met de politie (telefoonnummer 0900 – 8844). Ook kunt u Meld Misdaad Anoniem inschakelen. Het telefoonnummer dat u hiervoor kunt bellen, is 0800 – 7000.
Uw melding doorgeven aan ons kan natuurlijk ook via het formulier "Meld energiefraude". Wij danken u bij voorbaat voor uw oplettendheid.
Mijn buren tappen illegaal stroom af.
Het illegaal afnemen van elektriciteit en/of gas kan tot zeer gevaarlijke situaties leiden. Elektrocutie, brand, koolmonoxidevergiftiging en kooldioxideverstikking zijn enkele voorbeelden van de risico’s bij energiediefstal. Vermoedt u energiediefstal of hebt u misbruik van installaties ontdekt? Wij verzoeken u hiervan melding te maken door contact op te nemen met de politie (telefoonnummer 0900 – 8844). Ook kunt u Meld Misdaad Anoniem inschakelen. Het telefoonnummer dat u hiervoor kunt bellen is 0800 – 7000.
Uw melding doorgeven aan ons kan natuurlijk ook via het formulier "Meld energiefraude". Wij danken u bij voorbaat voor uw oplettendheid.
Ik vermoed een hennepkwekerij bij mij in de buurt.
Vermoedt u een hennepkwekerij in de buurt? Wij verzoeken u hiervan melding te maken door contact op te nemen met de politie (telefoonnummer 0900 – 8844). Ook kunt u Meld Misdaad Anoniem inschakelen. Het telefoonnummer dat u hiervoor kunt bellen is 0800 – 7000.
Uw melding doorgeven aan ons kan natuurlijk ook via het formulier "Meld energiefraude". Wij danken u bij voorbaat voor uw oplettendheid.
Ik wil (tijdelijk) geen gebruik meer maken van de energie-aansluiting.
U kunt het volgende doen:
- Leegstandscontract afsluiten bij uw energieleverancier of;
- de aansluiting tijdelijk verzegelen of;
- de aansluiting laten verwijderen.
Leegstandscontract afsluiten
Als u de aansluiting tijdelijk niet gebruikt, maar niet wil laten afsluiten, kiest u dan voor een leegstandscontract. U regelt dit met uw energieleverancier.
De aansluiting tijdelijk verzegelen
U kunt uw aansluiting voor maximaal een jaar laten verzegelen (afsluiten). Na dit jaar sluiten wij u weer aan of u laat de aansluiting verwijderen. Aan het verzegelen zijn kosten verbonden. Neemt u contact met ons op.
De aansluiting laten verwijderen
Als u uw aansluiting wilt laten verwijderen, vraagt u dit aan op www.mijnaansluiting.nl.
Ik ben verhuisd en in mijn nieuwe woning is geen elektriciteit en/of gas. Wat moet ik doen om dit te krijgen?
Is er een elektriciteits- en/of gasmeter aanwezig? Zijn er geen meters aanwezig, neemt u dan contact met ons op. In het geval dat er wel meters aanwezig zijn, heeft u een energieleverancier geregeld? Nog niet, regelt u eerst een leverancier. Heeft u een energieleverancier geregeld, neemt u dan contact met ons op.
Wanneer komen jullie langs om mijn aansluiting aan te passen? Er staat geen datum in de brief.
Neemt u contact met op met onze klantenservice.