Meter en meterstanden
Meter
De zegel van de meter ontbreekt.
Meldt u dit via het formulier "Er is iets mis met de meter" of neemt u contact met ons op.
Hoe weet ik of mijn meter geschikt is om energie mee terug te leveren?
Traditionele meters zijn meestal niet geschikt om terug te leveren. Wanneer u zich aanmeld bij www.energieleveren.nl controleren wij of uw meter geschikt is. Als uw meter niet geschikt is, krijgt u bericht van ons.
Mijn meternummer klopt niet. Wat moet ik doen?
Neemt u contact op met onze klantenservice.
Ik zie niks op mijn meter.
Als er echt niets op het display van de meter voorbij komt, is het scherm mogelijk defect. Maakt u een melding via het formulier "Meld een storing aan de meter" of neemt u contact met ons op.
Mijn meterstand (telwerk) blijft gelijk.
Mogelijk is er iets mis met de meter. Maakt u een melding via het formulier "Meld een storing aan de meter" of neemt u contact met ons op.
Ik twijfel aan de juistheid van mijn meters.
Kunt u echt geen verklaring vinden voor uw hoge verbruik, dan kunnen wij een zogenaamde ijking laten uitvoeren door een onafhankelijk bedrijf. De kosten die dit bedrijf voor het controleren van de energiemeter rekent, betaalt u achteraf aan ons. Als de meter niet defect is, dan zijn de onderzoekskosten voor uw rekening. Als uit de ijking blijkt dat de meter niet naar behoren heeft gewerkt, dan nemen wij de onderzoekskosten op ons en ontvangt u een correctie op uw meterstand(en).
Let op: slechts in enkele gevallen is de meter defect.
Verbruik en meterstanden
Ik wil het uitlezen van mijn meter uit of aan zetten (administratief uit of aan)
U kunt kosteloos het automatisch uitlezen van meterstanden van de slimme meter aan- of uitzetten. Vult u het formulier “Automatisch uitlezen meterstanden” in met uw gewenste instelling.
Ik heb een verbruiksoverzicht van de energieleverancier gekregen en mijn verbruik is erg gestegen. Wat kan ik doen?
Neemt u contact op met uw energieleverancier. Zij zijn uw aanspreekpunt en kunnen u mogelijk een verklaring geven voor het overzicht wat zij u hebben gestuurd.
Mijn jaar- of eindrekening van de energieleverancier klopt niet. Hoe kan dit?
Controleert u of de meterstanden en tarieven kloppen op de rekening. Kloppen de standen niet of heeft u vragen over uw jaar- of eindafrekening? Neemt u dan contact op met uw energieleverancier. U kunt de contactgegevens vinden op uw energierekening.
Waarom komt de meteropnemer langs?
Als uw netbeheerder zijn wij verantwoordelijk voor een correcte werking van uw gas- en elektriciteitsmeter. Een onjuiste werking kan een nadelige invloed hebben op uw energienota. Een keer in de drie jaar komt de meteropnemer bij u langs om de meter op een juiste werking te controleren. Dit staat los van de jaarlijkse meterstanden die u aan uw energieleverancier doorgeeft.
Waarom heb ik een brief ontvangen over het opnemen van meterstanden?
Westland Infra neemt een keer in de drie jaar de meterstanden op van traditionele energiemeters. Het is geen probleem als u niet thuis bent wanneer de meteropnemer langs komt. Dan proberen wij het later nogmaals. Ook hoeft u geen contact met ons op te nemen om een afspraak te maken of te annuleren.
Wat doet Westland Infra als wij fraude constateren?
Als wij energiefraude constateren, sluiten wij af en verwijderen we de meter. Ook wordt er aangifte gedaan bij de politie van energiediefstal.
Hoe wordt het standaard jaarverbruik bepaald?
Het standaard jaarverbruik (SJV) is het verwachte jaarverbruik voor gas en stroom op een aansluiting. Het verbruik over het laatste jaar op de aansluiting bepaalt het standaard jaarverbruik. Is er sprake van een nieuwbouw pand dan worden de verbruiken door ons berekend op basis van vergelijkbare panden.
Westland Infra vraagt nooit aan de deur om geld.
Wij verkopen niet aan huis. Wij verkopen geen energie. En wij vragen u nooit om geld bij de deur. Betaal niet en waarschuw de politie via 112.
Hoog- en laagtarief
Ik wil van dubbeltarief naar enkeltarief (of andersom). Kan dat?
U bepaalt samen met uw energieleverancier of u op enkel- of dubbeltarief afgerekend wordt. Als uw elektriciteitsmeter is voorzien van twee telwerken geeft u altijd twee standen door. Uw leverancier telt dan het verbruik van beide telwerken bij elkaar op. Bent u in het bezit van een slimme meter dan worden beide standen automatisch aangeleverd bij uw energieleverancier.
Mijn dubbeltariefmeter schakelt niet meer van dag- naar nachttarief (of andersom). Wat moet ik doen?
Mogelijk is de tariefschakeling defect. Maakt u een melding via het formulier "Meld een storing aan de meter" of neemt u contact met ons op.
Wanneer geldt het nacht- of laagtarief? En wanneer het standaard- of dagtarief?
Uw elektriciteitsmeter beschikt over verschillende telwerken. Hiermee kan uw energieleverancier, afhankelijk van uw contractvorm, verschillende tarieven voor stroomverbruik hanteren. Binnen ons verzorgingsgebied zijn de volgende schakeltijden vastgesteld: Dag tarief (standaard): maandag t/m vrijdag tussen 07.00 en 23.00 uur. Verlaagd tarief maandag t/m donderdag tussen 23.00 en 07.00 uur, in het weekend van vrijdagavond 23:00 tot maandagochtend 07.00 uur en feestdagen: Nieuwjaarsdag, Tweede Paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag en Eerste en Tweede Kerstdag.