Elektriciteit: transporttarieven

AansluitcategorieVastrecht
(per jaar)
kWhkW contract
(contractcapaciteit)
kW max
(per maand)
VerlaagdStandaard
LS18,-0,04220,081419,5036n.v.t.
MS/LS441,-0,02570,025753,91243,2820
MS441,-0,02570,025726,02733,2820
HS + TS/MS2.760,-n.v.t.n.v.t.41,20144,6611
* Prijspeil 1 januari 2025 in euro’s excl. btw.

Download de aansluit- en transporttarieven elektriciteit 2025.
Download de aansluit- en transporttarieven elektriciteit 2024.
Download de aansluit- en transporttarieven elektriciteit 2023.

Gas Niet Profiel: transporttarieven

Aansluitcategorie Vastrecht (per jaar) m3/uur (contractcapaciteit per jaar)
Niet Profiel ( > 40 m3/uur & telemetrie) 421,53 37,9740
* Prijspeil 1 januari 2025 in euro’s excl. btw.

Download de aansluit- en transporttarieven gas niet profiel 2025.
Download de aansluit- en transporttarieven gas niet profiel 2024.
Download de aansluit- en transporttarieven gas niet profiel 2023.

Gas Profiel: transporttarieven

AansluitcategorieVastrecht (per jaar)RekencapaciteitType meterTariefΒ per eenheid rekencapaciteit per jaar
> 40 ≀ 65 m3/uur18,-40G4029,9738
> 65 ≀ 100 m3/uur18,-65G6529,9738
> 100 ≀ 160 m3/uur18,-100G10029,9738
> 160 ≀ 250 m3/uur18,-160G160-20029,9738
> 250 m3/uur18,-250G25029,9738

* Het metertype (G-waarde) bepaalt de categorie. Dit tenzij de meting in de hoge druk plaatsvindt. Alsdan dient eerst herleiding naar meting in de lage druk (G40 met meting in 8 bar betekent niet indeling in categorie 1, maar in de categorie die past bij het capaciteitsbeslag na omrekening.) Er zullen meters zijn die niet expliciet in de tabel worden genoemd. Deze worden dan toch ingedeeld in één van de bestaande categorieën. Dus een G650 betekent niet 650m3/uur, maar indeling in categorie 5 met een rekencapaciteit van 250 m3/uur.

* Prijspeil 1 januari 2025 in euro’s excl. btw.

Download de aansluit- en transporttarieven gas profiel 2025.
Download de aansluit- en transporttarieven gas profiel 2024.
Download de aansluit- en transporttarieven gas profiel 2023.

Eenmalige of terugkerende kosten

De transport- en aansluittarieven worden bepaald op basis van de grootte van uw elektriciteit- of gasaansluiting. U kunt periodieke en eenmalige facturen van ons ontvangen.

Eenmalige facturen ontvangt u doorgaans voor eenmalige handelingen zoals:

  • Aansluiting van uw bedrijf op het elektriciteits- en gasnet;
  • Verwijdering, wijziging of verplaatsing van uw aansluiting.
    U ontvangt periodieke facturen voor terugkerende kosten zoals:
  • Beheer en onderhoud van uw aansluiting;
  • Transport van energie naar uw bedrijf;

Zie ookΒ de Tarievencode Elektriciteit en Gas.

Veel gestelde vragen

De tarieven van de netbeheerder gaan niet mee met de stijgende gasprijzen. De stijgende gasprijzen worden veroorzaakt door de vraag en aanbod van gas.  

Voor zakelijke klanten (categorie grootverbruik) 
Wij moeten ons houden aan geldende wet- en regelgeving en aan de Tarievencode, ook op het gebied van onze tarieven.

Klanten in de categorie kleinverbruikΒ (gedeelteΒ ThuisΒ op onze website) hebben geen direct contract met Westland Infra. Wij hebben als netbeheerder geen directe rol in het afsluiten van een energiecontract. Voor de levering van energie is een contract met een energieleverancier nodig. De energieleveranciers zijn de klantingang en sluiten het energiecontract met u af.Β Via dit contract worden ook de netbeheerderskosten, door de energieleverancier, bij u in rekening gebracht.Β Neemt u contact op met een (andere) energieleverancier en vraag naar de contractmogelijkheden. Β 

Klanten in de categorie grootverbruikΒ (gedeelteΒ ZakelijkΒ op onze website) hebben een contract voor netbeheer met Westland Infra, niet voor de levering van energie. Wij zijn als netbeheerder verantwoordelijk voor de aanleg, onderhoud en het beheer van uw aansluiting.Β Voor de levering van energie is een contract met een energieleverancier nodig.Β Neem daarom contact op met een (andere) energieleverancier en vraag naar de contractmogelijkheden.Β 

Voor klanten in de categorie kleinverbruikΒ (gedeelteΒ Thuis: consumenten en kleinzakelijk (MKB)).
Kunt u geen nieuwe leverancier vinden, kijkt u dan opΒ de website van de Autoriteit Consument & Markt. Hier vindt u een lijst met welke energieleveranciers een vergunning hebben. Komt u er niet uit of wordt u geweigerd, neemt u dan contact op metΒ de ACMΒ (toezichthouder). Energieleveranciers mogen klanten niet weigeren.

Let op: Als u geen leverancier heeft en wel energie gebruikt, dan is Westland Infra uiteindelijk genoodzaakt de levering te stoppen. 


Voor grootverbruik klantenΒ (gedeelteΒ Zakelijk)
Kunt u geen nieuwe leverancier vinden, kijkt u dan opΒ de website van de ACM. Hier vindt u een lijst met welke energieleveranciers een vergunning hebben. Komt u er niet uit of wordt u geweigerd, neemt u dan contact op metΒ de ACMΒ (toezichthouder).Het is belangrijk dat u binnen 10 werkdagen een contract met een energieleverancier heeft afgesloten.Β 

Let op: Als u geen leverancier heeft en wel energie gebruikt, dan is Westland Infra uiteindelijk genoodzaakt de levering te stoppen. Wij houden ons aan wet- en regelgeving en aan de Tarievencode

Voor klanten in de categorie kleinverbruikΒ (gedeelteΒ Thuis):
Dat vinden wij vervelend om te horen. Neemt u contact op met uw energieleverancier voor de mogelijkheden.Β Of vraagt u hulp aan uw gemeente. Controleert u daarnaastΒ of u de juiste toeslagen krijgt en/of u mogelijk in aanmerking komt voor bijzondere bijstand of een andere vorm van ondersteuning zoals de voedselbank of een donatie van de energiebank.Β 
Β 

Voor klanten in de cateforie grootverbruikΒ (gedeelteΒ Zakelijk):
Dat vinden wij vervelend om te horen. Als u vanwege de hoge leveranciersprijzen in de problemen komt met onze betaalverplichting, neemt u dan contact op met onze Administratie viaΒ incasso@westlandinfra.nlΒ emailΒ ofΒ telefonisch viaΒ 085 0028 388. Wij kijken dan samen met u naar de mogelijkheden.

Als consument of MKB-er (categorie Kleinverbruik) hoeft u niets te doen. Wanneer een leverancier failliet dreigt te raken en geen stroom meer kan leveren, kan de ACM de vergunning van de leverancier intrekken. Vervolgens krijgt u in ieder geval binnen 20 dagen automatisch een nieuwe energieleverancier toegewezen. 

Extra toelichting: De nieuwe toegewezen leverancier neemt contact met u op. Het kan zijn dat hij uw oude contract overneemt, met inbegrip van de voorwaarden. De kans bestaat ook dat de nieuwe leverancier u een nieuw aanbod doet. Wilt u liever stroom en gas bij een andere energieleverancier? Dan hebt u een opzegtermijn van 30 dagen. In sommige gevallen moet u nog een opzegvergoeding betalen. 


Kunt u als klant in de categorie Grootverbruik geen leverancier vinden, neemt u dan contact op met de ACM (toezichthouder). Daarnaast is het noodzakelijk dat er binnen 10 werkdagen een nieuwe aanmelding komt van een energieleverancier.  

Let op: Als u geen leverancier heeft en wel energie gebruikt, dan is Westland Infra uiteindelijk genoodzaakt de levering te stoppen. Wij houden ons aan wet- en regelgeving en aan de Tarievencode

Kleinverbruik, gedeelteΒ ThuisΒ op de website:
Wanneer een energieleverancier failliet is dan houdt Westland Infra toezicht op het snel en juist toewijzen van klanten aan energieleveranciers maar Westland Infra heeft hier geen actieve rol. Klanten worden niet van energie afgesloten in deze situatie.Β 


Grootverbruik, gedeelteΒ ZakelijkΒ op website:
Kunt geen nieuwe leverancier vinden, kijkt u dan opΒ de website van de ACM, Autoriteit Consument & Markt. Hier vindt u een lijst met welke energieleveranciers een vergunning hebben. Komt u er niet uit of wordt u geweigerd, neemt u dan contact op metΒ de ACMΒ (toezichthouder).Het is belangrijk dat u binnen 10 werkdagen een contract met een energieleverancier heeft afgesloten.Β 

Let op: Als u geen leverancier heeft en wel energie gebruikt, dan is Westland Infra uiteindelijk genoodzaakt de levering te stoppen. Wij houden ons aan wet- en regelgeving en aan de Tarievencode

Het eenzijdig beΓ«indigen van het energiecontract door een energieleverancier is geen juiste gang van zaken en vinden we heel vervelend om te horen. De signalen hierover nemen we mee in het gesprek met de energieleveranciers en de Autoriteit Consument & Markt (ACM, toezichthouder). Ons advies is om de contractbeΓ«indiging te melden bij de ACM en eventueel een andere leverancier te nemen. Om energie te ontvangen blijft u verplicht een contract met een energieleverancier af te sluiten.     

Een lijst van energieleveranciers vindt u op de website van de Autoriteit Consument & Markt. 

Dat vinden wij vervelend om te horen. Als u vanwege de hoge leveranciersprijzen in de problemen komt met onze betaalverplichting, neemt u dan contact op met onze Administratie viaΒ incasso@westlandinfra.nlΒ email ofΒ telefonisch viaΒ 085 0028 388. Wij kijken dan samen met u naar de mogelijkheden.

Ga naar de inhoud